Czwarte zgrupowanie projektu dr Bożeny W. Jakubczak dofinansowanego przez PFRON pod nazwą: „…w kręgu tańca...2017” odbyło się w dniach od 27 listopada do 1 grudnia 2017 roku i gościło uczestników - uczniów, wraz z opiekunkami, z czterech szkół specjalnych z całej Polski:
z Kujawsko-Pomorskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 dla dzieci i młodzieży słabowidzącej i niewidomej im. Louisa Braille'a, z Bydgoszczy, w województwie kujawsko-pomorskim; ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1, w Elblągu, w województwie. warmińsko-mazurskim; ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1, z Gniezna, w województwie wielkopolskim oraz z Publicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej Nr 67, w Szczecinie, w województwie. zachodniopomorskim.
Miejscem realizacji czwartego zgrupowania był Ośrodek Charytatywno - Szkoleniowy Caritas im. Bł. Abpa. A. J. Nowowiejskiego w Popowie-Letnisko.
W czwartym zgrupowaniu projektu „...w kręgu tańca...2017” odbyły się seminaria warsztatowe z 4 technik tańca: „Tańce w kręgu”, „Flamenco/Latino”, „Improwizacje taneczne i tańce polskie” oraz „Polonez - polski taniec narodowy".
Zasadniczym celem jego realizacji było wzbogacanie osobistych możliwości w osiąganiu sukcesów przez niepełnosprawnych uczniów ze szkół specjalnych z całej Polski (młodzieży i dzieci głównie z lekkim i umiarkowanym upośledzeniem umysłowym) poprzez ich udział w integracyjnych zgrupowaniach ze specjalnym programem kształtowania postaw, w tym z warsztatami, prezentacjami sztuki tańca i spotkaniami z profesjonalnymi artystami, tancerzami, specjalistami, zwiększających społeczną samodzielność osób niepełnosprawnych.
W drodze realizacji pięciodniowych spotkań warsztatowych daliśmy uczestnikom projektu możliwość zapoznania się z technikami przydatnymi do zbudowania postawy umożliwiającej swobodną, pozytywną ekspresję emocji, a ta połączona z treningiem i koordynacją ruchową oraz pracą w grupach - zapewniła osiągnięcie owych celów. Umożliwiliśmy również wdrożenie tych technik do pracy z osobami niepełnosprawnymi, młodzieżą i dziećmi – uczestnikami spotkań.
Dr Bożena W. Jakubczak, pedagog specjalny i animator kultury, absolwentka Wydziału Rewalidacji Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, która wiele razy prowadziła projekty skierowane dla pedagogów specjalnych, wychowawców przedszkoli, klas integracyjnych, osób pracujących w placówkach kształcenia specjalnego, wolontariuszy - studentów pedagogiki specjalnej i innych specjalności, metodyków pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, z całej Polski, przeprowadziła w ramach czwartego zgrupowania projektu „…w kręgu tańca...2017” seminaria warsztatowe z techniki „Tańce w kręgu”. Opierają się one na usprawniającej koordynację ruchów, technice wzmacniającej kondycję i poprawiającej samopoczucie. Mają też istotne działanie integracyjne, oparte na tolerancji i akceptacji oraz stałej współpracy tańczących wykonujących wspólną choreografię ze wspólną sekwencją kroków do muzyki o charakterystycznym brzmieniu, od spokojnej do pełnej temperamentu, zawsze jednak dopasowanej do możliwości uczestników.
Magdalena Bodis, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie, która od wielu lat zawodowo związana ze środowiskiem osób zmagających się z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym i problemami psychiatrycznymi, poprowadziła seminaria warsztatowe z dwóch zakresów: z „Improwizacji tanecznych i tańców polskich” oraz z „Poloneza - polskiego tańca narodowego" wywodzących się z polskiej tradycji.
Anna Mendak-Czekaj, tancerka flamenco i tańców orientalnych, z wykształcenia psycholog, autorka wielu artykułów dotyczących dobroczynnego wpływu tańca na ciało i duszę, przeprowadziła seminaria warsztatowe pod nazwą „Flamenco/Latino” łączące w sobie elementy pokrewnych tańców wywodzących się z narodu hiszpańskiego powstałych na przełomie XIX i XX wieku w krajach tzw. Ameryki Łacińskiej oraz z Europy, w tym z Hiszpanii, skąd wywodzi się flamenco mocno zakorzenione w kulturze przez ludność pochodzenia cygańskiego.
Obok zajęć tanecznych w projekt włączone zostały zajęcia teoretyczne. Jednym z zajęć tego typu nich było spotkanie nt. wzmacniania postaw samodzielności w środowiskach rówieśniczych prowadzone tak samo dla każdej grup IV zgrupowania przez absolwentkę psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego, Annę Mendak-Czekaj.
Dr. Bożeną Jakubczak realizowała drugi zakres spotkań teoretycznych a były nim wybrane zagadnienia wprowadzania programu kształtowania postaw.
Każdy z czterech dni warsztatów, od poniedziałku do czwartku zakończyły Wieczorne spotkanie integracyjne z prowadzeniem przy muzyce, animacjami i pokazami. Brały w nich udział wszystkie uczestniczące w zgrupowaniu grupy uczniów wraz z opiekunkami, i wszyscy prowadzący zajęcia.
Ostatni, piąty dzień zgrupowania uwieńczyły pokazy tańców, będące wynikiem całego tygodnia zajęć pod kierunkiem prowadzących te zajęcia.
Każda grupa otrzymała podziękowanie (dyplom) za uczestnictwo w projekcie.
Zapraszamy do zapoznania się z relacją Ośrodka Charytatywno – Szkoleniowy Caritas im. Bł. Abpa. A. J. Nowowiejskiego w Popowie-Letnisko, które gościło czwarte zgrupowanie projektu.
Zapraszamy również do zapoznania się z informacją zwrotną szkół – uczestników czwartego zgrupowania projektu.
Relacja Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1, w Elblągu
oraz relacja Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Gnieźnie.
Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 dla dzieci i młodzieży słabowidzącej i niewidomej im. Louisa Braille'a, ul. Z. Krasińskiego 10, 85-008 Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1, ul. Kopernika 27, 82-300 Elbląg (woj. warmińsko-mazurskie)
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1, ul. Żwirki i Wigury 27, 62-200 Gniezno (woj. wielkopolskie)
Publiczna Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 67, w Szczecinie, ul. Wielkopolska 14, 70-450 Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie. Była tancerka zespołu baletowego Teatru Wielkiego- Opery Narodowej w Warszawie. Studiowała dziennikarstwo i psychologię. Od wielu lat zawodowo związana jest ze środowiskiem osób zmagających się z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym i problemami psychiatrycznymi głównie poprzez Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii, wiodącym ośrodkiem rehabilitacji i leczenia psychiatrycznego dzieci. Prowadzi zajęcia z tańca z elementami umuzykalnienia, plastyki i teatru dla dzieci z ograniczeniami ruchowymi i intelektualnymi.
W czwartym zgrupowaniu projektu „...w kręgu tańca...2017” poprowadzi „Improwizacje taneczne i tańce polskie” oraz "Polonez polski taniec narodowy".
Pedagog specjalny i animator kultury. Absolwentka Wydziału Rewalidacji Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Wieloletni pracownik oświaty i projektów realizowanych przez PFRON. Autorką wielu prac naukowo-badawczych i programów szkoleniowych oraz unikalnych metod pracy z osobami niepełnosprawnymi. Posiada uprawnienia menadżera i instruktora tańców w kręgu. Od 1992 roku zajmuje się organizacją kursów i szkoleń doskonalenia zawodowego. W ciągu ostatnich lat realizowała dofinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych własne projekty poświęcone dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej. Projekty z cyklu „W kręgu tańca” dedykowane bezpośrednio niepełnosprawnym uczniom szkół specjalnych z całej Polski wraz z nauczycielami, opiekunami wykorzystywały między innymi tańce w kręgu. Wielokrotnie powtarzane projekty „Terpsychora do szkół” skierowane dla pedagogów specjalnych, wychowawców przedszkoli, klas integracyjnych, osób pracujących w placówkach kształcenia specjalnego, wolontariuszy - studentów pedagogiki specjalnej i innych specjalności, metodyków pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, z całej Polski.
Również autorka wielu wydarzeń kulturalnych i integracyjnych. Współtwórca i współorganizator dwunastu edycji MFT - Lądeckie Lato Baletowe w Lądku Zdroju, autorka projektów takich jak Europejska Era Tańca, Warszawski Wieczór Choreograficzny, czy Szalone Dni Tańca. Prowadziła w wielu projektakch zajęcia z tańców w kręgu z osobami niepełnosprawnymi (dziećmi i dorosłymi) oraz z seniorami.
W czwartym zgrupowaniu projektu „...w kręgu tańca...2017” poprowadzi „Tańce w kręgu”.
Tancerka flamenco, z wykształcenia psycholog. Swoją przygodę z tańcem rozpoczęła w wieku dwunastu lat w zespole tańca nowoczesnego wrocławskiej szkoły tańca „Jast”. Pierwsze kroki flamenco stawiała w szkole „Alejandra” Grażyny Adamczyk. Pod jej skrzydłami zaczęła też koncertować wraz z zespołami „Ritmo Flamenco” oraz „Manos y Tacones”. Przez ostatnie 20 lat pracy uczestniczyła w licznych kursach prowadzonych w Polsce i w Hiszpanii ale przede wszystkim pracując indywidualnie oraz pobierając lekcje u cenionych artystów. Przez ponad 10 lat była czołową tancerką znanych polskich grup „Danza del Fuego” i „Rumbero Flamenco”. Współpracowała także z zespołami „Tortillas de Patatas”, „Sueńo Andaluz”, „Viva Flamenco!”. Od ostatnich kilku lat występuje wraz z grupami „ Los Bomberos” i „Tanto Flamenco”. Później, uczestnicząc w wielu kursach i warsztatach, pobierając lekcje u najbardziej cenionych tancerzy i pedagogów świata flamenco, ale przede wszystkim intensywnie pracując indywidualnie, rozwinęła swoją fascynację tymi dwoma technikami. Od kilkunastu lat pracuje scenicznie jako „Samira” – ma na koncie niezliczoną ilość występów. Jest jedną z najbardziej znanych i cenionych tancerek oraz instruktorek flamenco w Polsce. Prowadzi kursy i warsztaty w wielu najlepszych szkołach tańca na terenie całej Polski oraz w trakcie znamienitych festiwali tańca, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Tańca Współczesnego Ewy Wycichowskiej „Dancing Poznań”, Międzynarodowym Festiwalu Tańca Jazzowego w Kielcach, podczas Lądeckiego Lata Baletowego, Festiwalu Nova Orient w Katowicach, na Międzynarodowym Kursie Gitarowym w Krzyżowej, podczas Łódzkiego Festiwalu Flamenco oraz na Międzynarodowym Festiwalu Tańca „Dance Yourself” w Świnoujściu.
W czwartym zgrupowaniu projektu „...w kręgu tańca...2017” poprowadzi zajęcia „Flamenco/Latino”.