Jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza, gdzie otrzymała dyplom artysty-tancerza. Tańca klasycznego uczyła się tam pod kierunkiem takich pedagogów, jak: Florentyna Kilińska, Barbara Sier-Janik, Ewa Głowacka i Teresa Memches. Doskonaliła się także podczas warsztatów tanecznych w Dreźnie (Palucca Schule), Warszawie, Poznaniu i Lądku Zdroju. W 2001 roku została finalistką XII Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku, a w 2002 roku została zaproszona do zespołu Jeunes Ballet d’Europe, z którym odbyła tournée po Francji i Hiszpanii. Zaraz po ukończeniu szkoły baletowej została artystką baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie tańczyła m.in. w realizacjach takich choreografów, jak: George Balanchine, John Cranko, Jurij Grigorowicz, Natalia Makarowa, Lorca Massine, Boris Ejfman, Irek Muchamiedow, Emil Wesołowski i Andrzej Glegolski.
Jednocześnie interesowała się sferą reklamy i uzyskała dyplom Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie. Dlatego w 2009 roku przerwała karierę sceniczną i podjęła pracę w biurze promocji Teatru Wielkiego. Była wówczas odpowiedzialna za organizację różnego rodzaju eventów, takich jak międzynarodowe wystawy, wernisaże czy wydarzenia około-premierowe. Poza teatrem również była zaangażowana w realizację różnych koncertów, takich jak Wieczory Różnych Kultur, Szalone Dni Tańca oraz Warszawskie Wieczory Choreograficzne organizowane przez stowarzyszenie Artbale w Pałacu Kultury i Nauki.
Nie zrezygnowała jednak ze swoich więzi z baletem i z wyboru Krzysztofa Pastora oraz przy wsparciu teatru podjęła jednoczesne studia choreologiczne w londyńskim Instytucie Benesha w Royal Academy of Dance, skąd w 2011 roku uzyskała certyfikat w specjalności notacji tańca. Dzięki temu w tym samym roku powróciła do czynnej pracy zawodowej w Polskim Balecie Narodowym jako asystentka choreografów i choreolog. Pełni tę funkcję przede wszystkim u boku Krzysztofa Pastora, którego wspierała także podczas realizacj jego baletów w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu (Tristan i Izolda, Bolero), Łotewskiej Operze Narodowej (Bolero) i w Augsburg Theater (Adagio & Scherzo). Asystuje również w Teatrze Wielkim innym choreografom i realizatorom, takim jak: John Neumeier, Jacek Przybyłowicz, Ashley Page, Toer van Schayk i Waynan Eagling. Wraz z baletmistrzami Polskiego Baletu Narodowego prowadziła codzienne i wznowieniowe próby całego repertuaru.
Ostatnie lata poświęciła rodzinie i wychowaniu dwójki swoich dzieci - Kornelii i Stasia oraz wspierała Stowarzyszenie prowadząc zajęcia tańca klasycznego, barre au sol i improwizacji tanecznych podczas projektów „Terpsychora” dla nauczycieli szkolnictwa specjalnego oraz „…w kręgu tańca…” dla dzieci z niepełnosprawnościami.
Berenika Jakubczak-Rauze od wielu lat wspiera i prowadzi udaną pracę habilitacyjną z osobami niepełnosprawnymi, wykorzystującą metodykę pracy tancerza i elementy tańca klasycznego do pracy z takimi osobami jak też z ich bezpośrednim otoczeniem - z nauczycielami szkolnictwa specjalnego.
Fot. Ewa Krasucka
Podczas siódmego zgrupowania projektu „...w kręgu tańca...2024 " Berenika Jakubczak-Rauze poprowadzi warsztaty: Improwizacje taneczne.